Edd magad egészségesre.. Kedvencünk a rozs! Tudni akarod miért?

Edd magad egészségesre.. Kedvencünk a rozs! Tudni akarod miért?

A rozs talán a legfiatalabb gabonánk. Bár egyes bronzkori leletek szerint már i.e. 1800 és 1500 között is ismerték a növényt, sőt a rómaiak is említést tesznek róla, igazán széles körben a középkorban terjedte el, főként Európa középső és keleti részén. Napjainkban fő gabonafélének számít a francia-német határtól keletre és hazánk északi részén.

A rozsból őrölt liszt kevesebb zsírt és szénhidrátot, valamint több ásványi anyagot tartalmaz, mint a világosabb színű búzaliszt. A rostokban gazdag rozs, kedvező élettani hatást fejt ki az emberi szervezetre. Gyakori fogyasztása kedvezően befolyásolja a bélműködést, csökkenti a koleszterinszintet és segít a székrekedés, valamint aranyeres panaszok esetén is.

A rozs beltartalma: B1-vitamin, kalcium, niacin, fehérje, keményítő, növényi rost, szerves só, szaharin, nitrogén, kazein és foszfát.

B1-vitamin: a szívizom és az idegsejtek megfelelő működéséhez, valamint a szénhidrátok, zsír és az alkohol lebontásáért felelős vitamin.
Kalcium: az egyik legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyag a szervezetünkben. A kalcium a csontok és fogak építőeleme, előfordul azonban az izomban és a vérben is. Elősegíti a vas felszívódását és a véralvadást.
Rost: az ideális testsúly eléréséhez, a jó emésztéshez, és a vérzsír-szint optimalizálásához, valamint egyes daganatos betegségek kockázatának csökkentéséhez rost-dús táplálkozásra van szükségünk. A rostban gazdag táplálék fogyasztása teltségérzetet okoz, így kevesebb energiaforrást fogyasztunk.
Aminosavak: a szervezet számára nélkülözhetetlen aminosavak közül a metionin és a lizin magasabb értékekkel van jelen a rozskenyérben mint a búzában.

foto Taken, free-photos, forrás jókenyér

Vélemény, hozzászólás?